۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ۰۲:۰۳
کد خبر: ۳۴۲۱۸
mostanad posht sahne (14)

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه، مستند «پشت صحنه» را روز سه شنبه 22 فروردین ماه در دانشکده مدیریت و حسابداری اکران کرد. این مستند روایتی از مسائل جنسی در ایران بود که دیدنش خالی از لطف و مضمون پردازی‌اش خالی از اغراق نبود.


به گزارش عطنا «پشت صحنه» روایتی از مسئله جنسی در ایران است. این مستند تلاش کرده، گفت و گوهایی با جوانانی که درگیر این معضل هستند، همچنین کارشناسان این حوزه، انجام دهد. در پایان، مستند زندگی زوجی را به تصویر می کشد که در دوران دانشجویی ازدواج کرده اند. این زوج بدون اینکه دغدغه های جوانان امروزی برای ازدواج را داشته باشند تلاش کرده‌اند با تکیه بر یکدیگر به خواسته هایشان برسند.


در ابتدای نقد فیلم مجری با اشاره به اینکه مستندهایی که اکران می‌شود حتما به معنای تایید آنها از سوی بسیج دانشگاه نیست، گفت: مستندی که انتخاب کردیم استقبال زیادی از آن شده و فانوس جشنواره مردمی عمار را گرفته است.


سپس سید محمد کمیل حسینی، مشاور کارگردان مستند «پشت صحنه» با تشکر از استقبال دانشجویان از اکران مستند، گفت: هنوز طبقه‌های تصمیم گیر در جامعه ما مایل نیستند که در مورد بحث‌های جنسی بازتر صحبت و آگاهی بخشی شود.


وی در ادامه گفت: این مستند نیز با این مشکلات روبرو بود. در دانشگاه‌های مختلفی برنامه اکران داشتیم اما متاسفانه بعد از اینکه به ما اعلام کرده بودند، کنسل کردند. البته در دانشگاه تهران و علامه و بعضی دانشگاه‌های شهرستان ها اکران شد.


mostanad posht sahne (6)


حسینی گفت:  تحقیقی در گذشته انجام دادم به اسم جامعه جنسیت زده، عصاره کلام این کار این بود که شما در جامعه‌ای که  زندگی می‌کنید که نیاز جنسی بیشتر از آنکه تقویت شود، باید به آن توجه شود. در جامعه جدید نیاز جنسی به دلیل کارکردهایی که برای نظام سرمایه‌داری دارد، باعث شده بیشتر از ذات خودش به آن توجه شود که باعث شده خیلی از نهادها و قوانین و نگاه ها درباره جهان در مورد جامعه و کسانی که تحت تاثیر این فرهنگ هستند، تغییر کند.


مشاور کارگردان مستند «پشت صحنه» اظهار داشت: نگاه جامعه به عشق، زیبایی و لذت تغییر کرده است، آنها از وصال چیزی غیر از وصال روحانی می‌خواهند. وصال را برای ما کم کم رابطه جنسی تعریف می‌کنند که نمونه بارز آن در شعر ما بروز پیدا می‌کند که معشوق در اشعار جدید به "دوست دختر" تبدیل می شود.


وی تصریح کرد: این معضل به شدت در جامعه وجود دارد. این مستند سعی کرده با توجه به شرایطی که جامعه ما دارد آگاهی بخشی کند.


ابوالفضل اقبالی عضو شورای عالی خانواده صدا و سیما منتقد این مستند بود.


mostanad posht sahne (3)


اقبالی با ذکر این نکته که مخاطبان این مستند جوانان نیستند، گفت: مستند مخاطب ندارد و مشخص نیست برای چه چیزی حرف می‌زند. این فضا جای پخش این مستند نیست، شما حرفی را از زبان جوانانی بیان می کنید که معضلی را در آنها تشخیص دادید بعد همان معضلات را می خواهید برای همان جوانان در فرهنگسراها، دانشگاه ها و ... پخش کنید.


عضو شورای عالی خانواده صدا و سیما در ادامه گفت: زمانی است که من به عنوان آسیب شناس اجتماعی احساس می کنم که همچین معضلی در جامعه ما وجود دارد و سهم این معضل در جامعه ما یک کار کارشناسی است. اینکه من قاب دوربین را تنها به سمت چند نفر ببرم که خاطره های جنسی خود را بیان می کنند، که به مخاطب بگویم ببنید جوانان ما چگونه اند. آیا این معضل فراگیر جامعه ماست.


وی در ادامه با اشاره به اینکه این مستند حرف تازه ای برای مخاطب ندارد، گفت:  مستند، ازدواج آسان را راهکاری برای این معضل ارائه می کند. به نظر من این شعاری ترین حرف ممکن است. این مستند خاطره های فراوانی از جذابیت های جنسی حوانان روایت می کند و در نهایت زوجی را نشان می دهد و می گوید که ازدواج آسان را انتخاب کنید. مخاطب به این راهکار می خندد. نباید به این شکل برای مخاطب حرف زد.


اقبالی گفت: مشکل جنسی جوانان ما علت های زیادی دارد که دو علت مهمتر از باقی است. اولین علت هژمونی گفتمان اصالت عشق است. بسیاری از جوانان امروزی معتقدند که عشق مقدمه ازدواج است. اگر الگوی همسرگزینی ما مبتنی بر این باشد که نخست جوانان ما عاشق هم شوند  و سپس ازدواج کنند. این گزاره غلط یکی از عوامل به تعویق افتادن ازدواج در بین جوانان است.


باومن یکی از اندیشمندان علوم اجتماعی عشق را مسئولیت گریز و تنوع طلب می داند. عشق تجربه شیرین، شورانگیز کاملا موقت است. عشق در لحظه آغاز و در لحظه پایان می یابد. و تجربه دیگری آغاز می شود.


این رابطه موقت با جنس مخالف باعث می‌شود که شخص  مسئولیت سنگین ازدواج در جامعه ما را قبول نکند. چون به بهانه عشق چیزی که در ازدواج است را بدان دست پیدا می کند.


وی در خاتمه اظهار داشت: عامل دوم زیست جهان جنسی جامعه ماست، جامعه ایرانی به شدت جنسی است. در خیابان زن و مرد جنسی رفتار می کنند ، فضای مجازی، تلویزیون و سینما جنسی است. همه از سکس به عنوان ابزار استفاده می کنند. در فضای جامعه ما محرک های جنسی زیاد، اما از نظر قانونی کنترل کننده‌ها بسیار اندک است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار